Bieganie po zatłoczonych miastach denerwuje. Trójfazowy projekt pilotażowy Hamburga chce to zmienić

Dziennikarz www.fokus.de jest pewien: pomysł z Hamburga mógłby poprawić relacje między biegaczami a rowerzystami. Do tego potrzebne są jasne reguły. Niestety.

To było dokładnie trzy lata temu. Była niedziela i miałem swój ulubiony niedzielny bieg w Kolonii. Uwielbiam te 18 km, które prowadzą najpierw przez miasto i znów przez wieś. To jest taka wycieczka krajoznawcza, tylko bardziej sportowa.

Centrum Kolonii w niedziele jest cudownie puste. Ten kto lubi biegi uliczne, ma w niedzielę w tym katedralnym mieście wolne chodniki. Bieganie w tygodniu po Kolonii nie jest zalecane, chyba że jest się przyzwyczajonym do braku ustanawiania osobistych rekordów. Powód: pełne ulice i chodniki.

Bieganie w centrum miasta nie jest optymalne.

We wspomnianą niedzielę było inaczej. Przyszła wiosna i tłumy ludzi wyszły, żeby rozkoszować się pierwszymi ciepłymi promieniami słońca. Kolarze również chcieli z tego skorzystać, wprawdzie Kolonia to skryta stolica kolarstwa. Jako zapalony biegacz z zamiłowaniem do jazdy na rowerze jest dla mnie jasne: rozważność pomaga nam wszystkim. Potrzebujemy jej, jeśli wszyscy chcemy się dogadać w miejskiej dżungli. Możesz nazwać mnie naiwnym, ale wierzę w to, że wystarczy miejsca dla nas wszystkich, jeśli tylko chcemy.

Niestety często się mylę, jak tego dnia. Z naprzeciwka podszedł do mnie rowerzysta. Jestem bardzo tolerancyjny i nie obchodzi mnie czy rowerzysta jedzie chodnikiem i czy zgodnie z kierunkiem jazdy, w Kolonii jest to całkiem normalne. Jednak wychodzę z założenia, że każdy wie, gdzie jest jego miejsce. A w razie wątpliwości chodnik jest mój, ścieżka rowerowa i ulica należy do motocyklisty.

Kto to widzi inaczej? Racja, rowerzysta. Przejechał obok mnie tak blisko, że kierownica zahaczyła mi o ramię, mimo że zrobiłem unik. Oszczędzę słów i przerażenia rowerzysty, który musiał się zatrzymać. Nie przejął się moją kontuzją. Dla niego było jasne: to oburzające, że musiał hamować i się zatrzymać. Jestem osobą spokojną, ale w tym momencie byłem gotowy do ostrej wymiany zdań. Brakowało mi tchu, ponieważ biegałem za szybko. Szczęście dla rowerzysty.

Model trójfazowy dla większej interakcji między rowerzystami, pieszymi a biegaczami.

Coś takiego dzieje się każdego dnia. W Kolonii, Monachium, Bielefeld, Hamburgu. Jednak w Hamburgu podjęto próbę zapewnienia większego bezpieczeństwa w dzielnicy Eimsbüttel. Jednym z głównych punktów jest róg Hoheluftchaussee / Lehmweg. Chodnik i ścieżka rowerowa są tak blisko siebie, że wypadki zdarzają się tu regularnie.

Przedstawiono trójfazowy model, który ma zapewnić większe bezpieczeństwo. Faza pierwsza: na ziemię nanoszone są żółte oznaczenia. Szeroka na 2 metry strefa to „strefa uczciwości” w pięciu miejscach. W fazie drugiej między ścieżkami rowerowymi a chodnikami wyznaczane są linie podziału, które w trzecie fazie zostaną przekształcone na siatki ochronne. Każda faza potrwa tydzień, po czym wyniki zostaną ocenione i uzupełnione o ankietę. Jeśli ta próba się powiedzie, koncepcja zostanie przeniesiona do innych części miasta.

Zbyt zatłoczone, za wąskie, zbyt dużo samochodów.

Jeśli to jest rozwiązanie, to na pewno dla wszystkich miast. To smutne, że takie środki są w ogóle konieczne. Bieganie przeżywa ogromny rozkwit, podobnie jak  kolarstwo. Obie dyscypliny zwiększają swoje liczby.

Od lat istnieją ogromne braki w budowie ścieżek rowerowych. Aby ponownie zbudować most z Hamburga do Kolonii, próbując konsekwentnie korzystać ze ścieżek rowerowych, nie odniesiesz sukcesu. Jest za ciasno, za wąsko, za dużo samochodów na drodze. Poza tym część ścieżek rowerowych jest w tak złym stanie, że dobrowolnie przesiadasz się na ulicę. Co jest po prostu niebezpieczne.

Istnieje ogromna potrzeba działania, jak prawie wszędzie w Niemczech. Jednak zbudowanie nowych ścieżek rowerowych zajmie dużo czasu. „Strefa uczciwości” w Hamburgu jest więc rodzajem pierwszej pomocy wymagającej głębszego rozważenia. I naprawdę potrzebujemy tego pilniej niż kiedykolwiek.

Autor: 
Mike Kleiß (FOCUS-Online-Autor) / Tłumaczyła: Monika Wilk

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.
11 + 8 =
Rozwiąż proszę powyższe zadanie matematyczne i wprowadź wynik.

e-magnes